Motivering till Föreningen Värmlandslitteraturs
stipendium 2005:
2002 erhöll Bengt Stjernlöf föreningens
litteraturstipendium för boken Innan Tystnaden, som karaktäriserades
som "ett storverk i mer än ett avseende, ett imponerande
verk, byggt på ett gediget och omfattande forskningsarbete,
på ett föredömligt sätt presenterat…"
Alldeles det samma kan sägas om Bengt Stjernlöfs
allra senast bok Transporter på Klarälven, men
tilläggas bör att det här verket är av
än mäktigare dimensioner och tar upp en sällsport
viktig del av det värmländska näringslivets
historia, som aldrig tidigare behandlats i sin helhet.
Det har känts som en brist att Klarälvdalens transporthistoria
fram till bilismens tidevarv inte tidigare funnits dokumenterad.
Bengt Stjernlöf är väl värd ett stipendium
för sitt stora arbete, som till råga på allt
resulterat i en mycket vacker bok!
Järnvägshistoriskt forum 2005 11 14:
I dagarna har en ny mycket intressant bok kommit ut med titeln
"Transporter på Klarälven". Boken som
grundar sig på omfattande arkivstudier behandlar allt
om transporter på Klarälven och dess biflöden
från 1500-talets slut och till 1900-talet. Ett stort
antal illustrationer, bl.a. tidigare opublicerade gamla och
nya foton, liksom mycket informativa kartor ledsagar texten.
Eftersom författaren tar upp alla kända järnvägar
i området blir det ett utmärkt komplement till
Bodstedts historik från 1940-talet om sjö- och
forsbanorna. Fast Stjernlöf bok är nog ett strå
vassare med betydligt fylligare information än vad Bodstedt
fick fram på sin tid….
Boken ger f.ö. en mycket god insikt i vad som idag skulle
kallas strukturrationalisering, när under några
årtionden på 1800-taöet åtskilliga
människor blev av med sin huvud- och binäring som
kuggar i komplicerade transportsystem mellan gruvor, bruk
och hamnar p.g.a. införandet av järnvägar och
ångkraft. Intressant är också att författaren
gjort en summering av vad son idag finns kvar av lämningar
på flera omskrivna platser.
Kan rekommenderas!
Hans Keller
|