På Klarälvens vattensystem utfördes
i nära 300 år ett mycket omfattande transportarbete
med hjälp av enkla pråmar och "folkkraft".
Detta nådde under senare delen av 1800-talet sitt maximum
då varje år 15.000 ton järnprodukter och
¾ miljoner plank fraktades på älvar och
sjöar till utskeppningshamnarna vid Karlstad och Skoghall.
Vid varje fors lastades godset ur för
hand, bars eller kördes till nedsidan för att därifrån
föras vidare i nya båtar. I några fall skedde
detta sexton gånger innan lasten nådde Vänern.
I TRANSPORTER PÅ KLARÄLVEN berättas
för första gången hela historien om järnbrukens
och sågverkens älv- och sjötransporter från
1600- talets början tills dess att de ersätts av
järnvägarna. Boken handlar också om försöken
att skapa ett säkert och rationellt transportsystem,
om kampen mellan de som transporterande och edsägarna,
om sluss- och kanalprojekt, om försök med ångbåtar
och andra mekaniska hjälpmedel.
|